VEGAN ETEN IS HET NIEUWE CHIC

Vegan eten voor je gezondheid

OVERGEWICHT

 

Een plantaardig eetpatroon is van nature caloriearmer dan een ‘normaal’ voedingspatroon.

Onderzoeken tonen aan dat mensen met een plantaardig eetpatroon gemiddeld slanker zijn en een lagere BMI hebben, dan mensen die ook vlees, zuivel en eieren eten.

BMI – Body Mass Index – is een berekening om lichaamsgewicht uit te drukken ten opzichte van de lengte.

Uit deze berekening komt een getal.

Een BMI tussen de 20 en 25 is een gezond lichaamsgewicht. Een BMI tussen de 25 en 30 is overgewicht en een BMI boven de 30 is obesitas.

Fruit en groenten bestaan gemiddeld voor meer dan 80 procent uit water.

In plantaardig eten zoals volkoren producten, zitten veel vezels.

In water zitten geen calorieën, in vezels zitten geen of weinig calorieën.

De maag geeft als het vol raakt van eten, een signaal aan de hersenen dat het vol zit.

De maag geeft dit signaal naar aanleiding van het volume van het voedsel en de textuur van het voedsel.

De maag telt geen calorieën.

Plantaardig eten neemt in verhouding tot het aantal calorieën meestal meer volume in dan dierlijke producten, zoals bijvoorbeeld kaas.

Een plantaardig eetpatroon zorgt dus eerder voor een vol gevoel.

Mensen met een volwaardig plantaardig dieet kunnen meestal zonder calorieën te tellen, of porties eten te beperken, op gezond gewicht blijven.

Mensen die van gangbaar eten overschakelen naar vegan eten, moeten er in de beginperiode op letten dat ze geen gewicht verliezen, als ze niet willen afvallen.

Overgewicht kan leiden tot verschillende gezondheidsproblemen. Als diabetes type-2 en hartproblemen.

Volgens het WKOF, Wereld Kanker Onderzoek Fonds, kan obesitas 12 soorten kanker veroorzaken namelijk: alvleesklierkanker, baarmoederkanker, borstkanker, dikkedarmkanker, eierstokkanker, galblaaskanker, leverkanker, maagkanker, mond-, keel- en strottenhoofdkanker, nierkanker, prostaatkanker en slokdarmkanker.

VEGAN ETEN VOOR JE GEZONDHEID

Plantaardig eten is gezond, en voorkomt welvaartziektes.
Meer over de voordelen van plantaardig eten voor je lichaam:

 

KANKER

Kanker

FYTONUTRIËNTEN

Fytonutriënten